اســتون مارتین برای اولین بار در خودروی DB11 از پیشرانه AMG متعلق به مرسدس بنز اســتفاده کرده اســت.

علی‌رغم شایعات و اخبار مختلف؛ پیرامون اســتون مارتین DB11 طی هفته‌های اخیر، از همین امروز می‌توان این خودوری فوق‌العاده را در دو نسخه با حجم موتور ۵.۲ لیتری توربو شارژ ۱۲ سیلندر یا ۴ لیتری توئین‌توربو ۸ سیلندر ساخت AMG از مرسدس بنز در اختیار داشت. موتور ۸ سیلندر سری AMG بنز کاملا شناخته شده اســت اما اســتفاده اســتون مارتین از این پیشرانه اتفاق جدید و هیجان‌انگیزی اســت.

353869c3 9787 47b6 b3a9 15626491c7f0 اســتون مارتین DB11 با پیشرانه AMG‌ مرسدس بنز

این نسخه‌ی ۸ سیلندر، که روی خودوری مرسدس بنز C63 S نیز اســتفاده می‌شود، قادر به تولید ۵۰۳ اسب بخار قدرت همراه  با ۶۷۵ نیوتون‌متر، گشتاور اســت. در مقایسه با موتور ۱۲ سیلندر توربو شارژ، ۹۷ اسب بخار  قدرت و ۲۵ نیوتون متر گشتاور کمتری تولید می‌کند اما همچنان آنقدر قدرتمند اســت تا با بهترین راندمان، عمل کند. زمان رسیدن سرعت، از صفر تا ۱۰۰ کیلومتر اســتون مارتین DB11 با این پیشرانه کمتر از ۴ ثانیه خواهد بود  که تنها یک دهم ثانیه بیشتر از نسخه‌ی ۱۲ سیلندر اســت. از سویی دیگر،  برخلاف برادر بزرگتر خود که قادر به ثبت حداکثر سرعت ۳۲۲ کیلومتر بر ساعت اســت این موتور نهایت سرعت ۳۰۰ کیلومتر بر ساعت را ثبت کرده اســت.

6d80328a 5342 4a30 8c82 eb97bc952084 اســتون مارتین DB11 با پیشرانه AMG‌ مرسدس بنز

وقتی بحث هزینه‌ی اقتصادی به میان می‌آید آنگاه این خودرو همراه با موتورهای حجیم و قدرتمند در مبحث میزان سوخت مصرفی چندان قابل رقابت با خودروهای پاک امروزی نیستند. پیشرانه ۸ سیلندر با مصرف سوخت ۸.۲۵ لیتر در هر ۱۰۰ کیلومتر و تولید ۲۳۰ گرم بر کیلومتر گاز دی‌اکسید کربن در مقایسه با موتور ۱۲ سیلندری همچنان عملکرد قابل قبولی دارد. فارغ از بحث زیست محیطی، دیگر نکته‌ی حیاتی اینکه، فطریقه این دست از خودورها در بازارهایی مثل کشور چین، مورد توجه اســت که مالیات دریافتی بر مبنای حجم موتور خواهد بود و نه میزان آلایندگی آنها.

 درحالی که تمامی ساختار پیشرانه، معادل خودروهای ساخت AMG اســت، اســتون مارتین اعلام کرده اســت یک سری اصلاحات بر روی قسمت‌هایی از آن مانند نحوه مکش هوا، سیستم اگزوز و خروجی موتور انجام داده اســت. نرم‌افزار الکتریکی (ECU) نیز مجددا بر اساس عملکرد مورد انتظار این شرکت و صدای خروجی از موتور برنامه‌نویسی شده اســت.

f42e68e6 537f 44ec bb20 5b86bb45ffb2 اســتون مارتین DB11 با پیشرانه AMG‌ مرسدس بنز

مکس زیواج، مدیر بخش فنی اســتون مارتین معتقد اســت:

یکی دیگر از ویژگی‌های این موتور وزن آن اســت که با ۱۱۵ کیلوگرم کمتر نسبت به نسخه ۱۲ سیلندری وزن نهایی خودرو را به ۱۷۶۰ کیلوگرم می‌رساند. با توجه به وزن زیاد خودرو و تراکم جرمی در قسمت‌هایی مانند محورها همراه با تغییراتی جزئی بر روی کمک فنرها و سیستم پایداری الکترونیکی (ESP)، عملکردی اسپورت‌تر از قبل در DB11 برداشت می‌شود. به عبارت دیگر هرچند که مدل ۱۲ سیلندری کمی یکپارچه‌تر به نظر می‌رسد اما مدل ۸ سیلندر، چابکی بیشتری دارد.

به سختی می‌توان دو مدل خودرو را بدون دیدن پیشرانه، از نزدیک تشخیص داد. تنها راه تمایز این دو مدل، تشخیص جنس متفاوت آلیاژ به کار رفـــــته در چرخ‌ها و اندازه کاپوت خودرو اســت. در قسمت داخلی تمام تجهیزات مشابه و یکسان بوده و در رنگ‌ها و آپشن‌های مختلف قابل خرید اســت.

قیمت DB11 با موتور ۸ سیلندر AMG، از ۱۸۸ هزار دلار آغاز می‌شود که ۱۷ هزار دلار کمتر از نسخه ۱۲ سیلندری آن اســت.

جدیدترین و داغترین مطالب دنیای جالب تکنولوؤی ها در سایت توما
مطالب گوناگون از از اخبار دنیای وب و تکنولوژی

نوشته اســتون مارتین DB11 با پیشرانه AMG‌ مرسدس بنز اولین بار در مجله آنلاین توما. پدیدار شد.